10 misvattingen over hostels

Hostels niet geschikt voor een gezinsweekend? Juist wel!

Amsterdam, 19 juni 2014 – Waar denken Nederlanders aan bij het horen van het woord ‘hostel’? Stayokay, dé hostelketen van Nederland, vroeg het aan ruim 500 Nederlanders*. Wat blijkt? Hostels worden nog vaak gekoppeld aan slaapzalen (48,6%) en gedeelde badkamers (52,9%). Nederlanders zien hostels om die reden dan ook niet als dé plek voor een gezinsuitje (59,7%). Een gemiste kans, want deze vooroordelen zijn onterecht! Hostels zijn namelijk bij uitstek de plek voor een geslaagd gezinsverblijf.

 

Hostels hebben gezinnen veel te bieden. Toch denken ouders van kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar bij ‘hostel’ aan woorden als ‘goedkoop’ en ‘backpackers’. Wel denkt een kwart (25,5%) dat hostels op écht mooie locaties zitten en een derde (28,9%) gelooft ook dat het goed zit met de prijs-kwaliteitsverhouding. Waarom deze gezinnen nog niet kiezen voor een hostel? Dat is grotendeels gebaseerd op misvattingen en onjuiste vooroordelen.

 

Top 10 onjuiste vooroordelen

De tien grootste misvattingen zijn:

 

1. Hostels zijn alleen voor backpackers (56,6%)

2. Hostels hebben geen privé/familiekamers (54,1%)

3. In hostels moet je de badkamer delen (52,9%)
4. Hostels zijn niet geschikt voor kinderen (52%)

5. In hostels deel je je toilet met anderen (49,3%)
6. In hostels slaap je op slaapzalen (48,6%)
7. Het eten in hostels is ongezond (42,8%)
8. Hostels bieden geen ontbijt (39,8%)
9. Hostels zitten alleen in de grote steden (34,3%)
10. Bedden zijn vies in hostels (15,9%)
 

Warm welkom voor gezinnen

Stayokay verbaast zich over de vooroordelen die nog steeds leven ten aanzien van hostels. Daarom zet Stayokay zich in om deze misvattingen de deur te wijzen. Met het thema ‘Puur Plezier’ laat Stayokay zien dat hostels juist zeer geschikt zijn voor gezinnen. Zo zijn er (privé)familiekamers met eigen douche en toilet op de kamer. Daarnaast is op alle 26 hostellocaties het uitgebreide ontbijt en schoongewassen bedlinnen inbegrepen. Gezinnen die bij Stayokay willen dineren, kunnen rekenen op een duurzame en verantwoorde lunch en een uitgebreid dinerbuffet.

 

De hostels liggen op bijzondere plekken in het hele land: aan de kust, de Friese meren, in de bossen en in de stad. Wil  je zeehonden spotten op een Waddeneiland,  wegdromen in een eco-lodge in de Biesbosch of prinsheerlijk overnachten in een kasteel? Het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

 

Stayokay Heemskerk

 

Voor elk wat wils

Hoewel er nog veel misvattingen zijn, ontvangt stichting Stayokay al jaren gezinnen op de 26 bijzondere locaties. De afgelopen jaren is er echter wel een duidelijke toename in het aantal families te zien. Er is voor ieder gezin een passende accommodatie te vinden. En om het plezier voor het hele gezin compleet te maken, worden er bij Stayokay tal van activiteiten voor kinderen van 4 t/m 12 jaar georganiseerd. In de familiehostels ontvangen kinderen bij aankomst een speciaal kidspaspoort met leuke spelletjes en spannende opdrachten voor in de natuur en aan de kust.

Meer informatie over het onderzoek is te vinden in de aan het persbericht gekoppelde factsheet.


***

 

Over Stayokay
Stayokay is in 1929 opgericht onder de naam NJHC (Nederlandse Jeugdherberg Centrale). In deze tijd bestond de stichting uit jeugdherbergen waar jongeren konden overnachten en elkaar ontmoeten. In 2003 veranderde de naam naar Stayokay, maar de focus op het ontmoeten is gebleven. Intussen bestaat de keten uit 26 bijzondere accommodaties op verrassend mooie plekjes in Nederland: midden in de stad, in de bossen of aan kust en water. Stayokay ontvangt zowel individuele gasten (van families tot backpackers) als groepen (van scholen en bedrijven tot vrienden en sportverenigingen). De stichting is sociaal maatschappelijk betrokken en werkt met duurzame producten. Daarnaast heeft Stayokay als eerste hospitality-keten in Europa het Europees Ecolabel ontvangen, hét keurmerk voor milieuvriendelijke producten en diensten.
 

*Over het onderzoek
Dit onderzoek is in mei 2014 uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht van Stayokay onder 523 Nederlanders met een of meer kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd conform de ISO-richtlijnen voor marktonderzoek. De steekproef is bepaald op basis van de Gouden Standaard en is daarmee een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

Relevante locatievoorbeelden:
De beste gezinsaccommodaties